07. MGZ leerprogrammering en Stepped Care
Als onderdeel van de ambitie om te komen tot een leeraanpak met impact kan opleiden, leren en ontwikkelen worden gestart in regioverband. Om zo tot een diepgaander inzicht te komen in het belang en de meerwaarde van regionaal opleiden in relatie tot de medisch-generalistische zorg. Het ‘Stepped Care’ model dient daarbij als onderlegger zoals ook beschreven in het MGZ-convenant.
Bij de inrichting en organisatie van een stepped care-aanpak start alles met een goede triage waarbij de vraag centraal staat of er sprake is van een acute of chronische (niet-acute) zorgvraag. Bij de acute zorgvraag kijkt de doktersassistent of verpleegkundige of zij danwel de begeleider (het zorgteam) het zelf kan oplossen. Zo niet, dan verwijst ze door naar de huisarts, arts VG, specialist Ouderengeneeskunde of medisch specialist.
Gaat het om niet-acute zorg, dan wordt ook eerst verkend of het mogelijk is om het probleem zelf op te lossen. Anders verwijst de doktersassistent of verpleegkundige naar de huisartsenzorg of de arts VG en/of de Specialist Ouderengeneeskunde. In dat geval kijkt de basisarts of verpleegkundig specialist dan wel physician assistant wie de problematiek rond een complexe zorgvraag het beste kan aanpakken, soms in overleg met een arts of neuroloog.
Het MGZ leerprogramma voorziet in een reeks van leertrajecten die met AI-leren worden ondersteund, om op alle treden van de getrapte zorg de gewenste (extra) kennis en kunde zich verder eigen te maken. Beginnend met een introducerend leertraject over de organisatie van MGZ in samenhang met Stepped Care en de Triagefunctie.
Kaders en richtlijnen bij de uitwerking van leerlijnen