Medisch Generalistische Zorg - MGZ-VGZ - en Triage met Stepped Care vertaald naar een MGZ-VG leerprogramma met AI in de Zorg voor Begeleiders en Verpleegkundigen binnen de Gehandicaptenzorg.
MGZ-VG leerprogrammering
Met (vernieuwd) Triagebeleidskader en Stepped Care
Als onderdeel van de ambitie om te komen tot een leeraanpak met impact kan opleiden, leren en ontwikkelen worden gestart middels open inschrijving, in company en/of in regioverband. Bij voorkeur in duo's, om zo het leereffect zo goed mogelijk te laten plaatsvinden en zo met een groter leereffect. Samen en anders tot een diepgaander MGZ-inzicht te komen in het belang en de meerwaarde van continuïteit in de beschikbaarheid van de medisch-generalistische zorg.
Het Triagebeleidskader in combinatie met een ‘Stepped Care’-model dient daarbij als onderlegger, zoals ook beschreven in het MGZ-convenant. Bij de inrichting en organisatie van een 'Stepped Care'-aanpak start alles met een goede Triage waarbij de vraag centraal staat of er sprake is van een acute of chronische (niet-acute) zorgvraag. Bij de acute zorgvraag kijkt de doktersassistent, verzorgende/begeleider met de verpleegkundige of zij, dan wel de begeleider (het zorgteam) het zelf kan oplossen. Zo niet, dan verwijst ze door naar de huisarts, arts VG, specialist Ouderengeneeskunde of medisch specialist.
Gaat het om niet-acute zorg, dan wordt ook eerst verkend of het mogelijk is om het probleem zelf op te lossen. Anders verwijst de doktersassistent, verzorgende/begeleider of verpleegkundige naar de huisartsenzorg of de arts VG en/of de Specialist Ouderengeneeskunde. In dat geval kijkt de basisarts of verpleegkundig specialist dan wel Physician Assistant wie de problematiek rond een complexe zorgvraag het beste kan aanpakken, soms in overleg met een arts of neuroloog.
Het MGZ-leerprogramma voorziet in een reeks van leertrajecten die met AI-leren worden ondersteund, om op alle treden van de getrapte zorg de gewenste (extra) kennis en kunde zich verder eigen te kunnen maken. Beginnend met een introductietraject over de organisatie van MGZ - VGZ in samenhang met 'Stepped Care' en de Triagefunctie.
De leergang kenmerkt zich door praktijk- en vraaggestuurd leren, waarbij actuele praktijkcasuïstiek steeds weer het voertuig is voor praktijkleren en het ontwikkelen van praktijkkennis in de VGZ.
Webinar waarin de in's en out's worden toegelicht van het leerprogramma waarmee de Begeleider/Verzorgende zich kan bekwamen in de MGZ-keten (VG), in het bijzonder in de Triagefunctie, Triagetools en Stepped Care voor Begeleiders in diverse posities (functies, rollen en/of taken) binnen de Complexe Zorg en Intensive Zorg in de Gehandicaptenzorg. Het pilot MGZ-VGZ leerprogramma 2024-2025 is ontwikkeld en de uitvoering is in afronding waarbij de inzichten vanuit de pilot in het leerjaar 2024-2025 worden verwerkt tot het MGZ-leerprogramma 2026.
De post-MBo leergang MGZ-VGZ Begeleider Complexe Zorg is gedetailleerd uitgewerkt in leerlijnen, lesblokken en lesdagen verdeeld over een Voorprogramma (VP) en een Hoofdprogramma (HP). Een PREVIEW in de vorm van een introductieprogramma (Intro LXP-leerpad) en een Kick-off bijeenkomst (Online meeting) gaan vooraf aan de start van deze leergang.
In de bijlage -1- van de studiegids 2026 zijn de lesblokken op hoofdlijnen uitgewerkt. Ook het definitieve lesdag programma 2026 is beschikbaar.
Webinar waarin de in's en out's worden toegelicht van het leerprogramma waarmee de Verpleegkundige zich kan bekwamen in de MGZ-keten (VG en VVT), in het bijzonder in de Triagefunctie, Triagetools en Stepped Care voor Verpleegkundige in diverse posities (functies, rollen en/of taken) binnen de Complexe Zorg en Intensive Zorg in de Gehandicaptenzorg en/of de Ouderenzorg. Het pilot MGZ-VG leerprogramma 2024-2025 is ontwikkeld en de uitvoering in afronding waarbij de inzichten vanuit deze pilot vanuit het leerjaar 2024-2025 worden verwerkt tot het MGZ-leerprogramma 2026-2027.
Vraag- en praktijkgestuurde verpleegkundige vervolgopleiding met als focus de MGZ-zorgketen en daarbinnen specifieke expertise inzake zorgvraagstukken rond Complexe en Intensieve Zorg.
De post-HBo leergang MGZ-VGZ Verpleegkundige Complexe Zorg is gedetailleerd uitgewerkt in leerlijnen, lesblokken en lesdagen verdeeld over een Voorprogramma (VP) en een Hoofdprogramma (HP). Een PREVIEW in de vorm van een introductieprogramma (Intro LXP-leerpad) en een Kick-off bijeenkomst (Online meeting) gaan vooraf aan de start van deze leergang.
In de bijlage -1- van de studiegids 2026-2027 zijn de lesblokken op hoofdlijnen uitgewerkt. Ook het definitieve lesdagprogramma 2026-2027 is beschikbaar.
Heb je als (zorg)professional ook te maken met een vraagstuk binnen een of meerdere van deze resultaatclusters en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN MEE BESLISSEN over de toekomst van de MGZ-functie? En werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als netwerkpartner bij het programma MGZ-Zorg Samen en Anders heeft aangesloten. Neem dan contact met ons op; graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meebeslissen.