DE LEERGANGEN Leertrajecten in samenhang

Casuïstiek en werkervaring met Coherence en Integraliseren als onderlegger en fundament met bouwstenen van Praktijkleren op weg naar vraag- en praktijkgestuurde professionalisering in de werk- en beroepspraktijk, ieder voor zich, samen en anders, met elkaar op elk niveau

Leertrajecten in samenhang

Leren is werken is leren in de praktijkleergang

In een veranderende zorgmarkt, waar praktische vaardigheden steeds belangrijker worden, biedt de praktijkleerroute een innovatieve manier van leren. Het doel is om (zorg)professionals niet alleen praktijkkennis bij te brengen, maar hen ook direct in de praktijk te laten toepassen. We gaan dieper in op de verschillende onderdelen van de praktijkleerroute: van het formuleren van praktijkleervragen tot aan praktijkreflectie.

Praktijkleervragen

Het startpunt van elke praktijkleerproces. Bij een praktijkleerroute beginnen we met het stellen van specifieke praktijkleervragen die relevant zijn voor de werkomgeving. Deze praktijk- en vraaggestuurde leervragen helpen de (zorg)professionals om hun praktijkleerdoelen duidelijk te krijgen en geven richting aan het praktijkleertraject.

Praktijkleerdoelen

Eenmaal de praktijkleervragen vastgesteld zijn, worden concrete praktijkleerdoelen geformuleerd. Deze doelen moeten meetbaar, haalbaar en relevant zijn voor zowel de individuele lerende (leerdoelen) als voor de zorgorganisatie (presteerdoelen) waarin ze opereren. Het stellen van duidelijke doelen zorgt ervoor dat er gericht gewerkt kan worden aan praktijkgerichte competentieontwikkeling.

Praktijkontwerp

Bij deze stap wordt er een praktijkleerplan gemaakt - met casuistiekleren - over hoe de leerdoelen bereikt kunnen worden. Dit ontwerp omvat welke praktische leermethodes en praktijkleermiddelen ingezet zullen worden tijdens het praktijkleerproces. Ook wordt bepaald welke rollen, taken en/of projecten uitgevoerd gaan worden in de echte werk- en beroepspraktijk.

Praktijkexperiment

Het daadwerkelijke ‘doen’ staat centraal in deze fase. De lerende (zorg)professional neemt deel aan trainingsbijeenkomst, praktijkbijeenkomst en zo nodig expertbijeenkomst en voert tussentijds taken uit binnen de werkomgeving, experimenterend met verschillende benaderingen om zo tot optimale leer- en presteer-resultaten te komen. Fouten maken mag; hieruit valt immers veel te leren.

"Falen is niet erg; niet proberen wel"

Praktijktoetsing

Gedurende en na afloop van het experimentele stadium vindt er toetsing en beoordeling plaats om te evalueren of de gestelde leer- en presteerdoelen behaald zijn. Dit kan door middel van het opleveren van praktijkleeropbrengsten, skill tests of simulaties,  zelfreflectieverslagen, prestatiebeoordeling op werkplek, zelfevaluatie, peer review of assessment door een praktijkdocent en/of vanuit de begeleidingsschil. 

Praktijkevaluatie

Tot slot is evaluatie en reflectie essentieel voor persoonlijke ontwikkeling en groei binnen elke leerproces. In deze fase kijken de lerenden terug op wat ze hebben geleerd, hoe ze dit hebben toegepast, wat nog beter kan in toekomstige situaties en/of wat in het vervolg echt anders moet.

 

Dit cyclische proces – beginnend bij prangende vragen en eindigend met grondige zelfreflectie – maakt dat men continu blijft leren in de praktijk en zichzelf blijft ontwikkelingen binnen het vakgebied. De praktijkleerroute legt nadruk op 'leren door doen', waardoor theorie en praktische kennis direct wordt gekoppeld aan praktische vaardigheden die noodzakelijk zijn voor succesvol functioneren in het huidige én toekomstige zorglandschap.

Klaar voor deelname aan een van de praktijkleergangen

click-here-oranje-rond.jpg

Klik hier voor leergang INFO 

 

COHERENCE-model
OPLEIDEN, LEREN en ONTWIKKELEN
SAMEN en ANDERS!

Ben je geïnteresseerd geraakt in een van de leergangen vanuit het Coherencemodel als onderlegger en fundament met bouwstenen van Praktijkleren op weg naar vraag- en praktijkgestuurde professionalisering in de werk- en beroepspraktijk, ieder voor zich, samen en anders, met elkaar, voor elkaar en door elkaar op elk niveau en wil je ontdekken hoe deze aanpak en werkwijze jouw en jouw team, organisatie en/of regio kan helpen?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op via de ZorgPraktijkAcademie CONTACT voor meer informatie of een demo. Onze ervaren adviseurs denken graag met je mee over een passende inzet van een van de leergangen binnen jouw organisatie. Samen zetten we met Praktijkvraagstukken - en gemotiveerd deelnemen aan een van de leergangen - de stap naar nóg meer gemotiveerde zorgprofessionals die met plezier en passie blijven leren en presteren!

 

Achtergrondinformatie over de praktijkrouteachtergrondinformatie.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

  • Leerganginformatie algemeen (volgt)

 

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkplaatsen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag