MGZ-VVT leerprogrammering
Met (vernieuwde) Triagefunctie en Stepped Care
![]() |
Hoofddocent MGZ-VVT (Verpleging - Verzorging - Thuiszorg) leergang Post-HBO MGZ-VVT Verpleegkundige Complexe Zorg leergang Post-MBO MGZ-VVT Verzorgende IG leertrajecten PBO MGZ-VVT Helpende/Assisterende ZorgPraktijkAcademie |
Docententeam: Hoofddocent Kerndocenten Praktijkdocenten Gastdocenten |
Als onderdeel van de ambitie om te komen tot een leeraanpak met impact kan opleiden, leren en ontwikkelen worden gestart via open inschrijvingen, in regioverband en/of incompany. Om zo tot een dieper inzicht te komen in het belang en de meerwaarde van regionaal opleiden in relatie tot de medisch-generalistische zorg. Het ‘Stepped Care’-model dient daarbij als onderlegger, zoals ook beschreven in het MGZ-convenant.
Bij de inrichting en organisatie van een stepped care-aanpak start alles met een goede triage, waarbij de vraag centraal staat of er sprake is van een acute of chronische (niet-acute) zorgvraag. Bij de acute zorgvraag kijkt de verpleegkundige of zij dan wel het zorgteam het zelf kan oplossen. Zo niet, dan vindt overleg plaats met de huisarts en/of specialist Ouderengeneeskunde.
Gaat het om niet-acute zorg, dan wordt ook eerst verkend en worden mogelijke acties ondernomen. Anders overlegt de verpleegkundige met de huisarts en/of de specialist Ouderengeneeskunde. In dat geval kijkt de huisarts of specialist Ouderengeneeskunde samen met de verpleegkundige wie de problematiek rond een complexe zorgvraag het beste kan aanpakken, soms in overleg met een specialist.
Het MGZ-leerprogramma voorziet in een reeks van leertrajecten die met AI-leren worden ondersteund, om op alle treden van de getrapte zorg de gewenste (extra) kennis en kunde zich verder eigen te maken. Beginnend met een introducerend leertraject over de organisatie van MGZ - VVT in samenhang met Stepped Care en de Triagefunctie.
De leergang kenmerkt zich door praktijk- en vraaggestuurd leren, waarbij actuele praktijkcasuïstiek steeds weer het voertuig is voor praktijkleren en het ontwikkelen van praktijkkennis in de VVT.

