Welzijn met Zorg Leerprogramma Kwaliteit@

Welzijn met Zorg Leerprogramma rond Welbevinden, Menszijn en Gezond zijn/blijven waarbij via Klantbeloften - als onderdeel van het Kwaliteit@concept - in de praktijk voor bewoners, cliƫnten en/of patiƫnten Kwaliteit van Bestaan elke dag weer werkelijk wordt.

WmZ leerprogrammering 

Met Kwaliteit@ (vernieuwde) Klantbeloften 

annemarijn-slaets.jpg

Hoofddocent WmZ (Welzijn met Zorg)

leergang Post-HBO WmZ-VVT Verpleegkundige
leergang Post-MBO WmZ-VVT Verzorgende IG
leertrajecten PBO WmZ-VVT Helpende/Assisterende 
leertrajecten IBO WAZ-VVT Informele Zorgverlener

ZorgPraktijkAcademie

Docententeam:

Hoofddocent

Kerndocenten

Praktijkdocenten

Gastdocenten

Als onderdeel van de ambitie om te komen tot een praktijk- en vraaggestuurde leeraanpak rond Welzijn met Aandacht en Zorg, met aantoonbare impact op de Kwaliteit van Bestaan, kunnen post-initiële WAZ-opleidingen, WAZ-leertrajecten en/of WAZ-ontwikkelingstrajecten (PBO, IBO) worden gestart vanuit open inschrijving, incompany en/of in regioverband. Om zo tot een dieper inzicht te komen in het belang en de meerwaarde van Welzijn in de Zorg in relatie ook tot de medisch-generalistische zorg. Waarbij ook het ‘Stepped Care’-model dient als onderlegger, zoals ook beschreven in het MGZ-convenant. 

Bij de inrichting en organisatie van een Welzijn met Aandacht en Zorg-aanpak start alles met een 'preventieve' Triage, waarbij de vraag centraal staat of er sprake is van extra aandacht voor de bestaande 'Kwaliteit van Bestaan' situatie. Welzijn staat daarbij in alles voorop en centraal. Bij een acute of chronische (niet-acute) zorgvraag is een aanvullende Triage gewenst. Bij zo'n acute zorgvraag kijkt de doktersassistent/verzorgende dan wel de verpleegkundige of zij dan wel de begeleider (het zorgteam) het zelf kan oplossen. Zo niet, dan verwijst ze door naar de huisarts, arts VG, specialist Ouderengeneeskunde of een medisch specialist.

Gaat het om niet-acute zorg, dan wordt ook eerst verkend of het mogelijk is om het probleem zelf op te lossen. Anders verwijst de doktersassistent/verzorgende of verpleegkundige naar de huisartsenzorg of de arts VG en/of de Specialist Ouderengeneeskunde. In dat geval kijkt de basisarts of verpleegkundig specialist dan wel physician assistant wie de problematiek rond een complexe zorgvraag het beste kan aanpakken, soms in overleg met een arts of neuroloog.

Het Welzijn met Aandacht en Zorg leerprogramma voorziet in een reeks van WAZ-leertrajecten die met AI-leren worden ondersteund, om op alle treden van de getrapte zorg de gewenste (extra) kennis en kunde zich verder eigen te maken. Beginnend met een introducerend leertraject over de organisatie van WAZ en  dan in samenhang met Kwaliteit@concept. Dit concept vormt de onderlegger voor het WAZ-leerprogramma en is de aanjager voor meer Kwaliteit van Bestaan.

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag